מה עושים שפתאום החלו ליקויי בניה בדירה שנרכשה לפני שנים

רבים אינם יודעים זאת אולם האחריות של הקבלן אינה מסתיימת עם יום סיום שנת הבדק. מבחינת החוק הקבלן אחראי לתקינות ולתיקון הדירה גם לאחר שנת הבדק. החוק מטיל את האחריות לשלמותה של הדירה למשך תקופה ארוכה לאחר מסירת הדירה לקונים ולאחר שנת הבדק. קבלנים מסוימים עלולים להתחמק מהאחריות או פשוט לדחות את התיקון ככל הניתן.

חשוב לדעת כי החוק מציין תקופה מדויקת בה הקבלן הוא האחראי על ביצוע התיקונים השונים בדירה ובבניין ועל תקינות המערכות השונות בהם. ליקויים שונים זוכים לתקופות אחריות משתנות, הנעות בין 4 שנים ועד 10 שנים (ובנסיבות מסוימות גם יותר). כך או כך חשוב לקרוא היטב את החוזה ולהכיר את סעיפי האחריות השונים כמו גם את משמעויות הליקויים האפשריים בבית. באופן כללי ניתן לחלק את הליקויים לכמה קטגוריות מרכזיות:

סוגי ליקויים שונים וקביעת החוק בנושאים אלו

ליקויים קלים זוכים לאחריותו של הקבלן מרגע מסירת הדירה ועד לתום 4 שנים מהמסירה לקונה. בגין ליקויים חמורים יותר יכולה תקופת אחריות הקבלן להגיע עד ל- 10 שנים מיום המסירה (ובנסיבות מסוימות גם מעבר לכך). במקרים אחרים עלולה להתגלות אי התאמה יסודית בדירה. אי התאמה יסודית הינה כזו הכוללת ליקויים בחלקי הבניין הנושאים ומעבירים עומסים מכל סוג לקרקע הנושאת את הבניין והנוגעת להבטחת יציבותו ולבטיחותו – ליקויים אלו נחשבים לליקויים חמורים במיוחד, ובנסיבות אלו אחריות הקבלן תגיע גם ל- 20 שנים ממועד מסירת הדירה לרוכשים.

יחד עם זאת, לפני כל דרישה לפיצויים, יש לציין כי החוק מחייב את הקונה לתת למוכר הזדמנות לתקן את הנזק שנגרם. הזדמנות זו עומדת בבסיס ההתקשרות בין הקונה למוכר. המוכר מצידו מחויב לתקן את התקלה בתוך הזמן הסביר והנדרש לשם כך.

ולפני סיום חשוב לציין, כי האמור לעיל עוסק אך ורק בתקופת האחריות וההתיישנות לפי חוק המכר (דירות), וכי לרשות רוכשי הדירות עומדות גם עילות תביעה נזיקיות שונות (כגון רשלנות, הפרת חובה חקוקה וכד'). עילות אלו, בנסיבות מסוימות, יאפשרו את הארכת תקופת אחריות הקבלן מעבר לתקופות בהן עוסק מאמר זה. ואף על פי כן, מאוד לא מומלץ להתמהמה עם הטיפול ו/או התביעה באמצעות עו"ד ליקויי בניה מומחה נגד הקבלן בעניין, שכן עדיף ששאלת ההתיישנות לא תעלה לדיון כלל וכלל, כיוון שאם תעלה אזי ייאלצו הרוכשים להתמודד עם מכשול נוסף בדרך למיצוי זכויותיהם מול הקבלן.

צרו קשר

משרד עורכי דין פ. רובינשטיין ושות'

שד' בן גוריון 2

רמת גן

מגדל ב.ס.ר 1 קומה 17

 

טל. 03-6246250

פקס. 03-6246260