התיישנות תביעות ליקויי בנייה

ליקויי בנייה הינם כאב ראש ובעיה משמעותית עבור רוכשי דירות רבים. אין להם את ההבנה הדרושה על מנת להתמודד מול הקבלן בנושא הליקוי הספציפי ומאידך יכול הליקוי לגרום לעיתים נזק בלתי נסבל. על מנת להעריך את הנזק ואת היקפו, על מנת לתבוע את האחריות לתיקונו ועל מנת להשיב את איכות החיים לדיירי הבית, חשוב לפנות אל איש מקצוע המתמחה בתחום, מכיר את סוגי הליקויים השונים ואת השלכותיהם, את אופן היווצרם וכן את הפעולה הדרושה לתיקונם.

למעשה, ליקויי בנייה הינם בין הגורמים המרכזיים בגינם פונים רוכשי דירות חדשות מקבלן אל בית המשפט. מדובר באחד הגורמים המרכזיים המסבים שאט נפש ותסכול גדול לרוכשי דירות הסובלים מליקויים שונים. בהיעדר היענות מצד הקבלן, פונים רוכשי הדירות אל בית המשפט במטרה לתבוע את המגיע להם. לעיתים רבות מדובר במקרים המעוררים בעיית התיישנות תביעות ליקויי בנייה, כאשר הליקוי המתגלה נוצר לפני שנים רבות והתגלה רק כעת או לחילופין, נוצר כעת כאשר המבנה עצמו עומד כבר שנים רבות.

 

החקיקה החדשה בתחום ליקויי בנייה

חוק המכר (דירות) קובע כי אחריות הקבלן תקפה למשך שלוש שנים מתום תקופת הבדק של בניין (ולמשך 20 שנים כשמדובר בליקויים קונסטרוקטיביים הקשורים ליסודות הבניין ויציבותו). תקופת הבדק משתנה מגורם אחד למשנהו (בין שנה אחת לשבע שנים) ולכן חשוב להכיר את הנתונים הספציפיים של כל פריט בדירה. הבעיה צצה כאשר הליקוי בבנייה מתגלה שנים לאחר קיומו, ומחריפה כאשר מדובר בחלקים שאינם גלויים לעין ולמעשה מסתתרים למשך שנים רבות מאחר ומדובר בפרטים החבויים בתוך הקונסטרוקציות או אפילו במבנה השלד, האלמנט המשמעותי ביותר בבניין.

באופן כללי קובעים דיני ההתיישנות תקופה של שבע שנים מיום מסירת הדירה לרוכש. יחד עם זאת, ניתן לעיתים להגיש תביעה שלא בהקשר של חוק המכר דירות (למשל תביעה בעילה של רשלנות הקבלן בביצוע הבנייה) וכך להאריך את תקופת ההתיישנות של תביעות ליקויי בנייה.

 

חשיבות הייצוג בתביעת ליקויי בנייה

רבים מתבלבלים בין תקופת הבדק והאחריות של הקבלן לבין תקופת ההתיישנות ולכן סבורים כי התיישנה תביעתם בגין ליקויי בנייה. במקרים אלו יש לפנות אל עורך דין ליקויי בנייה מנוסה, המתמצא בחוק ובסעיפים השונים על מנת להבטיח ייצוג הולם מול הקבלן ולקבל את הפיצויים המגיעים באמת.

צרו קשר

משרד עורכי דין פ. רובינשטיין ושות'

שד' בן גוריון 2

רמת גן

מגדל ב.ס.ר 1 קומה 17

 

טל. 03-6246250

פקס. 03-6246260